Znamy zwycięzców II Edycji Konkursu Mother and Child Startup Challenge

7 grudnia w Muzeum Żydów Polskich POLIN w Warszawie, odbyła się uroczysta gala finałowa II Edycji Konkursu Mother and Child Startup Challenge. W ramach tego projektu, nasz szpital został zaproszony do opiniowania i wdrażania zgłaszanych innowacyjnych rozwiązań z zakresu opieki nad matką i dzieckiem. Podczas wydarzenia wyłoniono czterech głównych laureatów oraz przyznano nagrody dodatkowe o łącznej wartości 300 000 euro. Galę uatrakcyjnił panel dyskusyjny pt.: Bezpieczeństwo danych w Ochronie Zdrowia: nowe wyzwania i innowacje w czasach cyberataków.

Mother and Child Startup Challenge to unikalny projekt na skalę europejską, łączący państwowe podmioty medyczne w dążeniu do wykorzystania potencjału innowacyjnych rozwiązań związanych z szeroko pojętą opieką zdrowotną. Tegoroczna edycja przyciągnęła aż 51 startupów i firm z różnych krajów, które konkurowały o możliwość wprowadzenia swoich innowacyjnych pomysłów do 6 publicznych szpitali w Warszawie, Łodzi, Białymstoku, Gdańsku i Olsztynie.  

Zgłaszane projekty mogły obejmować zarówno nowatorskie produkty, usługi, jak i innowacyjne rozwiązania materiałowe, priorytetem było jednak zapewnienie ich praktycznego zastosowania w szpitalach. W tegorocznej edycji wyznaczono dwie ścieżki – ścieżkę dla startupów B+R 3-7 TRL oraz dojrzałych firm powyżej 8 TRL (Technology Readiness Level).

W ścieżce dojrzałych firm główną nagrodę wygrały rozwiązania TruScreen i Laserobaria 2.0_S.

TruScreen Cervical Cancer Screening to innowacyjne urządzenie medyczne klasy IIA, wykorzystujące potwierdzoną klinicznie metodę optyczno-elektryczną do natychmiastowej detekcji zmian w szyjce macicy. To narzędzie nie tylko umożliwia skuteczną redukcję kosztów profilaktyki raka szyjki macicy, ale także przyczynia się do szybszego poprawienia wskaźników przeżywalności w porównaniu z tradycyjnymi metodami, takimi jak testy DNA HPV, zwłaszcza przy masowym zastosowaniu. TruScreen oferuje nieinwazyjność, brak konieczności pobierania tkanki, wbudowaną sztuczną inteligencję eliminującą ryzyko ludzkiego błędu, natychmiastowe i obiektywne wyniki oraz łatwość obsługi. To nowoczesne rozwiązanie, które pozwala skutecznie i precyzyjnie monitorować zdrowie kobiet, przyczyniając się do postępu w diagnostyce raka szyjki macicy.

Laserobaria 2.0_S, stworzona przez polską firmę Inventmed, to innowacyjne urządzenie medyczne klasy IIA, zdolne do prowadzenia holistycznej terapii poprzez synergiczne wykorzystanie pięciu czynników fizykalnych: miejscowej tlenoterapii o podwyższonym ciśnieniu, terapii ozonem, pola magnetycznego, światła czerwonego i światła UV. Certyfikowana jako wyrób medyczny, Laserobaria 2.0_S znajduje zastosowanie w leczeniu różnorodnych schorzeń, takich jak rany oparzeniowe, owrzodzenia, obrzęki limfatyczne czy schorzenia ortopedyczne. Dzięki zindywidualizowanemu programowaniu, urządzenie może być dostosowane do specyfiki schorzenia, co przekłada się na skuteczność terapeutyczną, obejmującą m.in. działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne oraz przyspieszanie regeneracji tkanek. 



W ścieżce B+R laureatami głównej wygranej zostały startupy Clebre i Calmsie.

Clebre to rewolucyjny system leczenia zaburzeń snu i oddychania, który przenosi diagnostykę i monitorowanie do domu pacjenta za pomocą innowacyjnego czujnika na szyję. Ścisłe monitorowanie postępów pozwala dostosować terapię do indywidualnych potrzeb pacjenta, zapewniając pełny, obiektywny obraz kondycji oraz monitorowanie jej zmian. Ten nowoczesny system, koordynowany przez zespół specjalistów, wprowadza fundamentalne zmiany w podejściu do leczenia bezdechów sennych i chrapania. Zaburzenia oddychania podczas snu, powszechne zarówno u dorosłych, jak i dzieci, mają istotne konsekwencje zdrowotne, a Clebre skutecznie adresuje te potrzeby, oferując długofalowe rozwiązania dla pacjentów w różnym wieku.

Calmsie Mission Amygdala to innowacyjna platforma opieki zdrowotnej dziecięcej. Skierowana do dzieci z depresją i zaburzeniami lękowymi, oferuje natychmiastowe wsparcie, prewencję i uzupełnienie terapii. Ta nowoczesna platforma, stworzona przez doświadczonych lekarzy i informatyków, łączy konwersacyjną sztuczną inteligencję z mobilnymi grami, eliminując luki systemowe w opiece nad zdrowiem psychicznym dzieci. Mission Amygdala angażuje dzieci w codzienne misje, gdzie pomagają postaciom z gry przezwyciężyć emocjonalne wyzwania. Wprowadza także rozmowy w czasie rzeczywistym z Generałem Empatią, sterowanym przez sztuczną inteligencję videobotem, który pomaga dzieciom zastosować zdobyte umiejętności w realnych sytuacjach. Calmsie zmienia oblicze opieki nad zdrowiem psychicznym dzieci, łącząc innowacyjność, angażujący UX, bezpieczeństwo i efektywność.


W tym roku, Konkurs MCSC wspierany był przez ponad 60 firm i instytucji, których zaangażowanie miało ogromny wpływ na sukces wydarzenia. Partnerami Strategicznymi inicjatywy były firmy OVHcloud, CompuMedical Group Polska oraz Fundacja Cyfrowa Przyszłość. Realizacja wydarzenia była możliwa dzięki wsparciu zewnętrznych instytucji m.in. firmy Webellian oraz Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju. Dodatkowo, Konkurs został objęty Patronatem Honorowym Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Agencji Badań Medycznych, Centrum e-Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta.