OBSŁUGA PACJENTÓW ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
1. Zasady udzielania świadczeń i komunikacji
W przypadku wystąpienia bariery komunikacyjnej w kontakcie z osobami ze szczególnymi potrzebami przez personel komórek organizacyjnych i punkty przyjęć pacjenta należy zgłosić taką potrzebę do Zespołu ds. Organizacji Pomocy Pacjentom pod nr tel. 695 802 329. Ponadto, możesz otrzymać informację o udzielaniu świadczeń zdrowotnych i udogodnień dla osób niepełnosprawnych.
Informacje można uzyskać również pod bezpłatnym numerem telefonu 800 190 590 czynnym w dni powszednie od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 16.00
Więcej informacji znajdziesz na stronie Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych - https://niepelnosprawni.gov.pl
Siedziba Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych:
ul. Żurawia 4 A,
00- 503 Warszawa
Telefon: (22) 461 60 00, 538-117-590
Adres korespondencyjny Biura:
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
ul. Nowogrodzka 1/3/5
00-513 Warszawa
e-mail: sekretariat.bon@mrips.gov.pl
2. Deklaracja dostępności
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne (UCK) zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami prawa. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do www.uck.pl strony internetowej UCK.
Cały dokument dostępny jest pod linkiem: https://uck.pl/content/download/Deklaracja-dostepnosci-skan.pdf
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Sylwia Mierzewska, adres poczty elektronicznej promocja@uck.gda.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 58 584 48 68. Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz żądania zapewnienia dostępności można składać pod adresem: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, ul. Smoluchowskiego 17, 80-314 Gdańsk osobiście lub za pośrednictwem poczty oraz na adres mailowy info@uck.gda.pl.
3. Informacje o świadczeniach dla osób głuchoniemych
Na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. poz. 1696) i ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (t.j.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1824) Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku informuje osoby uprawnione o dostępnych środkach komunikacji:
- skorzystanie z usług tłumacza języka migowego (polskiego języka migowego [PJM], systemu językowo-migowego [SJM], komunikowania się osób głuchoniewidomych [SKOGN]
- kontakt za pośrednictwem poczty elektronicznej: rejestracja@uck.gda.pl
- skrzynka podawcza na elektronicznej platformie e-PUAP: /UCK_GDA/SkrytkaESP
- przesyłanie wiadomości tekstowych za pośrednictwem poczty na adres: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, Dębinki 7, 80-952 Gdańsk
- skorzystanie z pomocy osoby przybranej w kontaktach ze Szpitalem
Osoba przybrana to osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzieleniu jej pomocy w załatwieniu sprawy. Prawo to może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach ustawy o ochronie informacji niejawnych.
Osoba realizująca usługę tłumacza języka migowego lub przybrana jest obowiązana zachować w tajemnicy informacje związane z osobą uprawnioną.
4. Zasady korzystania z usług tłumacza języka migowego:
Osoba doświadczająca trudności w porozumiewaniu się ma prawo skorzystać z bezpłatnej pomocy osoby pełniącej funkcję tłumacza języka migowego w sytuacjach, w których załatwiane są sprawy związane z udzielaniem świadczenia zdrowotnego jak i administracyjne.
Zgodnie z art. 12 ust 1 Ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się, osoba uprawniona (lub jej przedstawiciel ustawowy) lub osoba działająca na podstawie jej upoważnienia, dokonuje zgłoszenia zamiaru skorzystania ze świadczeń udzielanych przez Szpital oraz z pomocy tłumacza języka migowego, co najmniej 3 dni robocze przed terminem wizyty. Nie dotyczy to sytuacji nagłych, zagrażających zdrowiu lub życiu.
Chęci skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego należy zgłosić na adres e-mail: rejestracja@uck.gda.pl minimum na 3 dni przed planowaną wizytą. Z dopiskiem „ pacjent głuchy / niedosłyszący „
Po przyjęciu zgłoszenia, Szpital zapewnia osobie uprawnionej usługę tłumacza w terminie przez nią wskazanym lub informuje, o konieczności zmiany terminu świadczenia aby zapewnić pomoc tłumacza. Jednocześnie wyznacza nowy termin udzielenia świadczenia.
Sekretariat Dyrektora Szpitala kontaktuje się bezpośrednio z osobą zgłaszającą, potwierdzając możliwość realizacji usługi oraz termin i ustala sposób jej realizacji. Ponadto o ustaleniu realizacji usługi w danym terminie (dzień, godzina), informuje właściwych ze względu na miejsce realizacji usługi pracowników Szpitala (kliniczny oddział ratunkowy, oddziału, rejestracji dla poradni itp.) zgodnie z procedurą PS-02 „Świadczenie usług klientowi – pacjentowi”
Osoba korzystająca z pomocy tłumacza jest przyjmowana wraz z tłumaczem w ustalonym terminie. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia w ustalonym terminie, zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wyznaczając inny możliwy termin realizacji usługi.
5. Poniżej dostępne są również nagrania dokumentów w języku migowym:
• KARTA ZGÓD I OŚWIADCZEŃ – OPIEKUN (F/IO-LiH-01/Z10A/E004)
• KARTA ZGÓD I OŚWIADCZEŃ – PEŁNOLETNI (F/IO-LiH-01/Z10B/E004)
• ŚWIADOMA ZGODA PACJENTA DIAGNOSTYKI OBRAZOWEJ Z PODANIEM KONTRASTU – (F/PZ-ZR-01/Z20/E002)
• ANKIETA DO BADANIA REZONANSU MAGNETYCZNEGO – (F/PZ-ZR-01/Z21/E001)
• ANKIETA DO BADANIA TOMOGRAFII KOMPUTEROWEJ – ( F/PZ-ZR-01/Z22/E001)
• ZGODA NA PROCEDURĘ OPERACYJNĄ /ZABIEGOWĄ – (F/10-LiH-01/Z12/E001)
• ZGODA PACJENTA NA PROCEDURĘ MEDYCZNĄ – (F/10-LiH-01/Z13/E001)