Konferencja „Bezpieczeństwo pacjenta” za nami
W konferencji, która odbyła się 22 kwietnia 2022 r., wzięli udział decydenci, przedstawiciele świata nauki oraz organizacji pacjenckich, prawnicy i przedstawiciele podmiotów leczniczych. Wydarzenie było współorganizowane przez Rzecznika Praw Pacjenta oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne.
Bezpieczeństwo pacjenta to temat ważny i zawsze aktualny. Ostatnie lata są czasem szczególnych wyzwań i diagnozy jakości wykonywanych w Polsce świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z ideą niezamiatania spraw trudnych pod dywan, trzeba o nich rozmawiać, tak by wiedzieć, dlaczego wystąpiły i jak ich uniknąć w przyszłości.
- Dzisiejsza konferencja ma wymiar symboliczny z mojego punktu widzenia. Ona jest klamrą działań bardzo wielu osób. Zagadnienie bezpieczeństwa pacjenta zawsze będę łączył z zagadnieniem jakości, bo to jest temat, który musi coraz bardziej być eksponowany – zaznaczył Adam Niedzielski, minister zdrowia, podczas otwarcia konferencji.
Kwestię możliwości weryfikacji jakości świadczonych usług medycznych poruszył Filip Nowak, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia:
- NFZ już nie jest tylko płatnikiem narodowym, ale jest także uczestnikiem organizacji systemu ochrony zdrowia. Mamy ogromne dane, które pozwolą nam dowartościowywać tych realizatorów świadczeń, którzy po pierwsze realizują dobrze te świadczenia i gwarantują odpowiednie bezpieczeństwo pacjentów – wyjaśniał.
Wartość położenia nacisku w kształtowaniu personelu medycznego na odpowiednie kwestie podkreślał prof. Marcin Gruchała, rektor GUMed:
- Bardzo
ważnym elementem bezpieczeństwa pacjenta jest zaangażowanie pacjenta i
podejście partnerskie do pacjenta i to jest coś, czego nasi studenci
muszą uczyć się już na studiach, w murach szpitali klinicznych - mówił.
Konferencja została podzielona na cztery panele. Pierwszy z
nich analizował aktualny stan bezpieczeństwa pacjenta w Polsce, podjęto również
temat roli i działań Rzecznika Praw Pacjenta, a także opisano projekt ustawy o
jakości w opiece zdrowotnej.
- Ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta wprowadza bardzo oczekiwane rozwiązanie w zakresie systemu, który umożliwi pacjentowi dochodzenie roszczeń w szybki, niesformalizowany, prosty, przyjazny sposób, umożliwi faktyczne uzyskanie należnego zadośćuczynienia bez konieczności długotrwałego procesu sądowego – podkreślał Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.
W drugim panelu przedstawiono temat bezpieczeństwa pacjenta z perspektywy doświadczeń polskich szpitali. Na ten temat dyskutowali m.in. reprezentanci Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego: dr hab. n. med. Tomasz Stefaniak - dyrektor ds. lecznictwa UCK, będący jednocześnie moderatorem dyskusji, prof. Jarosław Kobiela z Kliniki Chirurgii Ogólnej, Endokrynologicznej i Transplantacyjnej, Anna Tybińkowska – pełnomocnik lekarza naczelnego UCK ds. ekonomicznych, a także Róża Imianowska – kierownik Działu Audytu i Kontroli i Dariusz Szplit – kierownik Zespołu Oceny i Wdrożeń Technologii Medycznych. Omówiono, jaki wpływ na funkcjonowanie placówek medycznych mają zarówno narzucane odgórnie standardy akredytacyjne, jak i wewnętrzne postępowania wyjaśniające, będące konsekwencją skarg i wniosków wypływających od pacjentów.
Kolejna część konferencji przyniosła rozważania na temat kultury bezpieczeństwa pacjenta i jego roli w procesie terapeutycznym. W dyskusji o tym zagadnieniu UCK reprezentowali: prof. Wiesław Cubała – ordynator Kliniki Psychiatrii Dorosłych, Barbara Kubić-Marlewska z Działu Audytu i Kontroli, a także dyrektor naczelny szpitala Jakub Kraszewski.
- Pacjent również jest członkiem zespołu terapeutycznego: jeśli mamy jakiś zespół i jeden z członków zespołu jest w niebezpieczeństwie, pozostali są również zagrożeni. Jeśli natomiast wypracujemy taki model działania, gdzie będziemy skupiać się na zabezpieczeniu pacjenta, pewne ryzyka po stronie personelu medycznego, po stronie lekarzy, również się zmniejszają – wyjaśnił dyrektor Kraszewski.
Perspektywa pacjenta wybrzmiała w ostatnim panelu
konferencji, prowadzonym przez Barbarę Kubić-Marlewską z Działu Audytu i Kontroli UCK. Skupiono się na wyzwaniach na przyszłość w
zakresie zapewnienia choremu bezpieczeństwa w procesie diagnostycznym i terapeutycznym. W dyskusji uczestniczyła także przedstawicielka WHO, Mafaten Chaouali.
Całą konferencję można obejrzeć poniżej:
Dodano: 25.04.2022 r.